Doprava

Doprava v Ladakhu je velmi pestrá. Můžete si vybrat vše od luxusního jeepu až po oslíka. Stáří a technický stav vozového parku je teké pestrý — od 40let starých vozítek až po modely, co právě opustily výrobní linku.

Tip: V Indii nemají žádná omezení na množství splodin z výfuků. Katalizátory se nemusí dávat ani do nových aut. V hrozném stavu jsou i silnice. Některé z nich jsou velmi prašné. Proto doporučujeme koupit si za 20Rp v lékárně roušku proti prachu. (Studie uvádí, že 3hod na prašné silnici jsou stejně zdraví školidlivé, jako vykouření 2 krabiček cigaret.)

Bus

Autobus je velmi levný způsob dopravy. Jeho úroveň odpovídá ceně. Za málo peněz málo muziky.

  • Přijdete na autobusák a řidič vám řekne, ať si hned nastoupíte, že za chvilku pojede. A tak sedíte v autobuse půl hodiny, dokud se pořádně nezaplní. Časem zjistíte, že většina autobusů má nepsaný jízdní řád. Vyjíždějí v celou a nebo v půl (ale každé pravidlo má své výjimky).
  • Autobusy bývají dost narvané. Takže se opravdu vyplatí přijít o 30min dříve a sednout si. Narvaným autobusem myslíme opravdu narvaný autobus, kde se v uličce mačkáte tělo na tělo. U hodně narvaných autobusů lidé visí i z otevřených dveří.
  • Jízdné vybírá kluk až za jízdy. Začne se prodírat narvanou uličkou a řekne vám, kolik zaplatíte. Dokud jste na autobusáku a nebo při výjezdu z města, dělá kluk naháněče. Vyřvává cílovou destinaci a loví potenciální cestující.

Kolik tedy stojí jízda autobusem? Jsou to opravdu drobné. Bus z Lehu do Thikse stojí 20Rp, z Lehu do Nimmo 40Rp, 6hodinová jízda z Lehu do Lamayuru jen 150Rp.

Pobodně levné jsou i sdílené taxi. (Fungují podobně jako autobusy, vyjedou, až když se úplně zaplní). Cenově vychází zhruba jako cena taxíku vydělená počtem 4 osob (a to i když vás jede více). Cestou sdíleným taxíkem lidé vystupují, jiní zase nastupují, … trasa není předem známá, jede se různými obklikami podle toho, kam potřebují zákazníci. Nepodařilo se nám vyzkoumat, odkud sdílení taxi jezdí a jak ho sehnat. Občas je po ruce, jindy hledáte marně. Nejčastěji jsme ho chytli u brány na Old bus stand v Lehu.

Taxi

Taxikáři v Lehu mají pevný ceník (je to asi 10ti stránková brožurka obsahujíc běžné destinace z Lehu a ceny). Ale dá se uhádat ještě drobná sleva. Zpáteční cesta z Lehu někam a zpět je asi jen o 30% dražší než jednosměrná cesta. Často ale platíte něco za čekání.

Je dobré si uložit telefoní číslo na několik taxikářů. Hodí se to třeba pro návrat z treku, když se vám nechce šlapat 10km po asfaltu a žádná jiná auta i výchozího místa na trek nejsou.

Taxi stand. V každém městě mají taxikáři svá místa, kde čekají na zákazníky. Ve větších městech jich je několik. V malých vesnicích to typicky bývá náměstíčko a nebo hlavní křižovatka.

Ceny: z Lehu do Thikse (574Rp zpáteční), z Lehu do Lamayuru 2579Rp (3353Rp zpáteční).

Jeep od cestovky

Cesty v Ladakhu jsou často v hrozném stavu a tak se vyplatí si připlatit za jeep. Výhoda jeepu o proti ostatním autům je v tom, že to v nich méně drncá a sedí se v nich více pohodlně. (Jeepy jsou dělané na běžnou velikost evropana, řada místních aut  a mikrobusů je dělaná jen pro malé Indy.) Ale i v jeepu záleží na tom, kde sedíte — nejvíce to hází na zadních sedadlech.

V cestovce je nutné si zarezervovat jeep minimálně den předem. Chlápek z cestovky má telefoní čísla na všechny možné taxikáře a pokud je tou dobou v Lehu nějaký volný jeep, tak vám ho sežene. Cena bývá o malinko nižší, než když si jeep půjdete ulovit sami (pokud neumíte smlouvat lépe než my). Navíc na vás jeep počká před hotelem, restaurací, zkrátka kde si budete přát.

Další místo, kde se dá ulovit jeep je Old bus stand, New bus stand. Odtamtud pravidelně jezdí jeepy do Nubry, Manali nebo Srinagaru.

Cena za sdílený jeep z Lehu do Manali je 1200Rp/osoba, z Lehu do Srinagaru 1500Rp/osoba, z Lehu do Nubra 200Rp/osoba. Pronájem celého džípu stojí cca 5x tolik než cena za osobu. Do běžného jeepu se vejde 6 až 7 lidí.

Devejte si pozor, jakou dopravu od cestovky dohadujete. Nejlepší je, když se zeptáte na značku a typ auta. Občas vám dají malý mikrobus, protože je vyjde levněji.

Stopem

V Ladakhu se dá stopovat velmi dobře. Otázkou zůstává, kolik aut po dané silnici jezdí (jestli vůbec nějaké). Na frekventovaných silnicíh vás sveze zhruba každé 5. auto. Nejčastěji vás svezou řidiči náklaďáků (ale občas jim budete muset zaplatit drobný poplatek, např. z Nubry do Lehu to bylo 150Rp). Často vás svezou i vojáci, kterých je v horách u hranic víc než dost.

Jeden na oslu a druhý na koni

Podud vyrážíte na trek a nechce se vám nosit bagáž, tak si můžete pronajmout koně a nebo oslíka. Minimum jsou 3 kusy, protože s vámi pošlou kovboje, co se o koníky bude starat. Cena je zhruba 300Rp za koně/den. Kůň unese zhruba 2 batohy.

Pokud byste si chtěli najmout i kuchaře, tak počítejte další 4 koně na kuchyň, zásoby, kuchyňský stan, stan pro kuchaře.

Koníky si můžete rezervovat v cestovce, ale chce to minimálně týden dopředu. Řada výprav si rezervuje koně už několik měsíců předem. Je to tak výhodnější přo koňaře, protože si mohou udělat plát přesunu s koníky. Týden jsou s jednou výpravou, pak poběhnou kousek vedle pro jinou výpravu. Na zpáteční cestě vezmou třetí výpravu… Sehnat koníky na místě během hlavní sezony je velmi těžké a navíc o 150Rp dražší.

Tip: Naším snem bylo koupit si vlastního oslíka. Osel stojí kolem 6tis Rp. Kůň už je dražší, ten stojí minimálně 18tis Rp. S oslíkem jsme chtěli procestovat dlouhé treky po Himalájích. Třeba se to podaří vám!

Půjčené kolo nebo motorka

Půjčení si motorky je v Ladakhu velmi populární. Máte jedinečnou příležitost půjčit si skvělého Enfielda. Velmi populární je cesta na motorkách z Manali do Lehu nebo naopak. Anebo zdolat nejvyšší sedlo na světě Kardung La.

Řada turistů má ten sen, že si projede Himaláje na kole. I mě to lákalo. Realita je ovšem trochu jiná. Když zjistíte, jak smrdí místní 50let stará auta a kolik je na silnici prachu, tak vás cyklistické choutky přejdou. Spíše si zničíte zdraví, než že byste posíli kondičku.

Ceny: půjčení kola stojí 300-450Rp/den. Půjčení motorky 500-800Rp/den. Při půjčení na více dní se dá uhádat sleva. Benzín stojí v Ladakhu podobně jako u nás. Asi 30Kč/l.

Pěšky

Doprava pěšky je nejlevnější, ale po pár kilometrech ve vedru,  na sluníčku, v kamenité poušti, … budete litovat, že jste si nepřiplatili pár korun za taxíka. Podél prašné a smradlavé silnice je to nic moc.

Něco jiného je to na treku v horách. Tam se jinak než pěšky, na oslu nebo na koni pohybovat nedá.

Letadlo

Více informací o indické letecké dopravě najdete na stránce Letadlem po Indii.

Více obrázků z dopravy

© 2018 Průvodce po Ladakhu - píší nezávislí cestovatelé Andrey a Jakub Černých a další přátelé Ladakhu
Kontakt: kuba@sedumroseum.cz